8 Eylül 2014 Pazartesi

VANİLYALI ŞEKER


Yayınlanacak tarif olmadığı için değil, zaman olmadığı için bu kadar seyrek güncelleniyor site. Kafamdaki tarifler sıraya dizildi şu da olsa bu da olsa diye ama kimi tarifler bir senedir beklemede.




Önce not ederek denenecek, resimler çekilecek, eğer beğenilirse oturup düzenlenecek, yazıya geçirilecek ve yayınlanacak. Uzun iş yani kısacası. Hele günlük işlerin yoğun temposunda zaman ayırabilmek oldukça zor.

Mutfak Kimyası 2 yaşını doldurmuş bile.  Peki arzu ettiğim seviyede mi..? Yok daha var...

Bir yerde okumuştum:

"Bir sitenin gelişimi aynen çocuğun büyümesine benzer" diye.

Gerçekten öyle imiş. Sabır istiyor. İlk başlarda kendi kendinize yazıyormuşsunuz, beğendiğiniz tarifleri ajandanıza kayıt ediyormuşsunuz gibi oluyor. Gerçi sırf bu şekilde olsa bile şahsen ben çok faydasını gördüm. Hassas ölçülerle kayıt edilmiş tarifler bizzat benim de işime yarıyor.

Peki benim hedefim neydi bu siteyi açarken. En başta tarif hazırlamayı ve kaydetmeyi seviyorum. Bunu mutfağa yeni girenler ile de paylaşmak istedim. Yani hedef kitlem, bir şeyler pişirmek isteyen ama yardıma ihtiyacı olan öğrenciler, yeni evliler, acemilik çekenler...

Bu anlamda siteden istifade eden var mı fiili olarak, yoksa yazıları okuyup, hatta sadece resimlere bakıp çıkıyor mu çoğu takipçi bilmiyorum ama daha sık güncelleyip, ihtiyaç duyulan tariflere öncelik vermem gerektiğini biliyorum. Özellikle öğrenciler için olan bölüm henüz arzu ettiğim seviyede değil...

Bizim konumuz neydi..?

Vanilyalı şeker demi :)

O zaman konumuza dönelim.


Oldum olası baharatların dünyasını severim. Gizemli sırları içinde saklar sanki. Ya da ne bileyim Kainatın Yaratıcısının insanoğluna özel hediyeleri gibi gelir bana. Evet çevremizdeki her şey bizim için çok özel nimetler şüphesiz ama baharatlardan aldığım mesaj daha heyecanlı olur hep ruh dünyamda.

Hele küçüklüğümüzden beri daha çok toz haline muhatap olduğumuz baharatların bütün halleri ile ilk defa karşılaşmak tarif edilemez bir coşku ve sevinç fırtınası oluşturur içimizde. Yoksa sadece bende mi kopuyor bu fırtına bilemiyorum tabi :)

Bu postun konusu ise özelde vanilya.

Yıllarca vanilya diye sentetik bir madde kullanmışız da haberimiz yokmuş. Zaten paketlerin üzerinde dikkat ederseniz VANİLYA yazmaz ŞEKERLİ VANİLİN yazar. Yani gerçek vanilya değildir o paketlerdeki.

Peki bunun gerçeği ile tanışalım o zaman dersiniz ama bu mübarek şey de ülkemizde yetişen bir baharat değil ki istediğimiz an tazesine güzeline ulaşalım. Mesela benim aldıklarım muhtemelen uzun süre raflarda beklemişti ki arzu ettiğim seviyede bir vanilyalı şeker olmadı.

Gerçi vanilya özütünün aslı bu şekilde olmuyor. Votka içerisinde bekleterek istenen aroma elde ediliyor ama ben mutfağımda alkollü içecek kullanmadığım için direk es geçip daha düşük aroma elde edilen şeker içerisinde bekletme yöntemini kullandım.

Bu konuda bilgi edindiğim yer cafefernando.com sitesi. Konuyu merak edenler için uzun ve detaylı açıklamalar mevcut orada.

Bir tane vanilya çubuğunu 20-22 liraya satanlar varmış ama ben aktardan tanesini 1 liraya aldım. Hatta 2. gidişimde 50 kuruşa düşmüştü tanesi.

Artık benim aldıklarım tazeliğini mi kaybetmişti yoksa 22 liraya satan kişi o fiyata müşteri bulabildiği için mi o yüksek rakamı uygun gördü bir adet vanilya çubuğuna bilemiyorum tabi.

Dedim ya çok bulunan bir şey olsa kıyaslama imkanımız olacak ama hakiki vanilyayı bile ömrümüzün bilmem kaçıncı senesinde ancak elimize alıp koklama imkanımız olmuş. Artık bundan sonraki ömürde kıyaslama şansımız olursa paylaşırız Mutfak Kimyasında.

Vanilya çubuğunu alırken fark edersiniz, kesinlikle poşette hava almadan muhafaza edilmesi gerekiyor. Ben aldıktan sonra kullanmadığım çubukları poşet içerisinden çıkarmadan ağzı kapalı cam kavanozun içinde, kilerde saklıyorum. Alırken de kuru olmamasına dikkat edin. Dışı mat değil parlak olmalı.

Tarife geçmeden şunu da yazmasam olmaz.

Şimdi biz evde vanilyalı şeker yaptık, artık hazır vanilin almamıza gerek kalmayacak diye düşünebilirsiniz. Ben de öyle düşünmüştüm ama arzu ettiğim gibi olmadı.

Belki alkol ile hazırlanan vanilya özütü istenen aromayı sağlar ama şekerlisinde ben istediğimi bulamadım.

Hatta bir kere hem bu şekeri hem de ilave olarak direk çubuğun özünü kullanarak kek pişirdim. Sonuç beni tatmin etmedi.

Bu sefer daha çok vanilya çubuğu kullanarak pudra şekeri hazırlayıp kurabiye yaptım ama yine o sentetik vanilinin verdiği koku ve aroma oluşmadı.

Her ne kadar doğal olmadığını bilsem de o koku ve aromaya çok alışmış olduğumdan dolayı şekerli vanilin kullanmaya devam ediliyor bizim mutfakta.

O zaman bu tarifi neden yapar ki bir kişi?

1- Benim gibi baharatlara özel ilgisi var ise uğraşmaktan zevk alacağı için.

2- Taze ve yoğun aromalı vanilya çubuğu bulma imkanınız var ise daha tatminkar bir sonuca ulaşılacağı için.

3- Evet kekte ve kurabiyede istenen sonucu elde edemedim ama şeker kavanozunu arada açıp kokusuna bakıyorum. Miss gibi doğal vanilya kokusunu içime çekiyorum. Bence bunun için bile yapmaya değer. Dedim ya merakınız varsa zaten engel olamazsınız içinizden gelen sese.

4- Şu an bu şekerle kahve, limonatasalep gibi doğal içecekler yapma düşüncesindeyim. Malum bu tarz içeceklerde hazır paket vanilinler pek hoş aroma bırakmıyor diğer tatlıların aksine. Yani doğal içeceklerde, doğal olan vanilya aromasını yakalamak için bu tarif ile (belki çubuk sayısını artırmam gerekebilir) denemeler yapma niyetim var. Güzel sonuç elde ettiğim zaman Mutfak Kimyasında yerlerini alacaktır.

Doğal Vanilyalı Şeker

MALZEMELER


* 1 kg. toz şeker (tepeleme 5 su bardağı)


* 2 adet çubuk vanilya (sayı artırılabilir)


Evde Şekerli Vanilya Nasıl Yapılır

HAZIRLANIŞI


* Önce vanilya çubukları resimde görüldüğü gibi keskin bir bıçakla uzunlamasına ikiye bölünür. Çubuğun kırılmaması için dikkat etmek gerekiyor.



* Daha sonra bıçağın ucu ile kabuğun içindeki öz sıyrılır.

* Mutfak robotuna şeker koyulur ve içine vanilya kabuğundan çıkardığımız özler de ilave edilerek robotta karıştırılır. Ve bir kavanoza alınır. Robot yoksa büyük bir kavanoza malzemeleri koyup kuvvetlice sallayabilirsiniz.


* Kalan çubuklar da içine batırılır ve ağzı sıkıca örtülür. Güneş görmeyen bir yerde bir hafta 10 gün bekletilir. Arada gidip gelip kavanozu sallayabilirsiniz. Salladıktan sonra kapağını açıp kokusuna bakabilirsiniz. Bence harika.

* Bu arada özünü kullandığınız vanilya kabuklarını yine bu kavanoza koyabilirsiniz. Böylece aroması artacaktır.

* Mesela kek yapacaksınız ve 1 su bardağı şeker kullanacaksınız ya işte tamamını bu şekerden kullanın. Dediğim gibi keskin bir aroma garantisi asla vermiyorum. Bu kullandığınız vanilyanın kalitesine göre değişebilir.

* Pudra şekeri için ise 1 su bardağı pudra şekerine 2 adet vanilya çubuğu kullanarak aynı yöntem ile hazırladım. Yalnız bu sefer robot kullanmadım. Kavanozu kuvvetlice sallayarak vanilya ile pudra şekerinin karışmasını sağladım.


* Bunu da aynen toz şekerde olduğu gibi, ne kadar ihtiyacımız varsa o kadar kullanıyoruz. Yani kurabiyeye 1 fincan şeker kullanacaksak tamamını vanilyalı şekerden koymamız gerekiyor. Vanilinde olduğu gibi 5 g. yetmez.

* Mutfak ve baharat sevenler için macera tadında bir serüven oluyor vanilyayı satın almak, kesmek ve şekerle karıştırmak. Yapmak isteyenlere şimdiden kolay gelsin.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

YORUMLAR SİTE YÖNETİCİSİ TARAFINDAN ONAYLANDIKTAN SONRA YAYINLANACAKTIR.

AKTİF LİNK İÇEREN YORUMLARINIZ SİLİNECEKTİR.